RUGENDAS. (Johann Moritz) HABITANTE DE GOYAS, QUADRO A ÓLEO PINTADO SOBRE MADEIRA.

     
 
 

Recuperar password

Livros disponiveis: 79705

English   
 
   

Clique nas imagens para aumentar.



VICENTE TOSCA. (Tomás) COMPENDIO MATHEMATICO EN QUE SE CONTIENEN TODAS LAS MATERIAS MAS PRINCIPALES DE LAS CIENCIAS, QUE TRATAN DE LA CANTIDAD.

Que compuso el doctor Thomas Vicente Tosca, Presbytero de la Congregacion del Oratorio de S. Felipe Neri de Valencia. Segunda Impression. Corregida, y Enmendada de muchos yerros de Impression, y Laminas, como lo verà el curioso. Dedicado al Ex.mo Señor Conde de Aranda, &c. TOMO I. Que comprehende: Geometria Elementar. Arithmetica Inferior. Geometria Pratica. Con Privilegio. En Madrid: En la Imprenta de Antonio Marin. Año 1727. Se hallarà en la Libreria de Juan de Moya, frente de las Gradas de S. Felipe; y en Casas de D. Jayme Marquès, vive en el Santo, y Real Monte de Piedad de esta Corte.

9 Volumes in 8.º de 17x11,5 cm. Com [xxxii], 432; [iv], 490, [v], [i em br.]; [viii], 48, [cxcii], 49-342, [vi]; [vi], 412, [vi]; [vi], 610, [iv]; [vi], 542, [iv]; [vi], 576; [vi], 80, [cxliv], 81-416, [viii]; [vi], 480, [vii], [i em br.] págs.

Encadernações da época inteiras de pele com rótulos, nervos e ferros a ouro em casas fechadas.

Ilustrado em extratexto com uma belíssima gravura aberta em metal de Matías Antonio de Irala Yuso com as armas do 9.ª Conde de Aranda; com 131 gravuras desdobráveis que representam figuras, problemas matemáticos e diagramas, distribuídas pelos volumes da seguinte forma: 18 no primeiro volume; 3 no segundo; 11 no terceiro; 11 no quarto; 35 no quinto; 24 no sexto; 13 no sétimo; 10 no oitavo; e 17 no nono; e com 5 tabelas e esquemas desdobráveis, gravados em madeira: 4 no segundo volume e 1 no nono. Ao longo do texto inclui algumas tabelas, diagramas e pautas musicais.

O exemplar presente na BNE [Biblioteca Nacional de España] apresenta menos duas gravuras no volume V e mais uma nos volumes II e VI.

Impressão com caracteres redondos e alguns itálicos muito pequenos e belos ornamentos xilogravados, desde cabeções formados por pequenas vinhetas tipográficas, iniciais decoradas ao início de cada parte e belos florões de remate alegóricos.

Exemplar com pequenos picos de traça nas lombadas e falhas no pé da lombada do sexto volume. Tem assinatura de posse rasurada e reforço na folha de rosto do segundo volume; falta das folhas de anterrosto do segundo e sétimo volume; falta da gravura 6 do terceiro volume.

Apresenta algumas manchas de humidade e picos de traça no miolo de todos os volumes, com danos mais consideráveis nos volumes 3, 5 e especialmente no volume 6. Tem alguns restauros, principalmente nas gravuras. As páginas 179 a 464 do sexto volume (onde se incluem as gravuras 7 a 22) encontram-se em mau estado, com picos de traça que afetam o texto em quase todas as folhas, páginas coladas aos restauros das gravuras, com rasgos, falhas e manchas esverdeadas e ondulação por humidade.

Os picos atingem várias vezes a mancha tipográfica e comprometem especialmente a leitura nas seguintes páginas: Volume I, 349-357; Volume II, 33-62, 221-236, 365-382, 391-398, 415-420; Volume III, até à 12, 33-48, 49-64, 89-96, 149-156, 223-228, 321-334; Volume IV, 237-244; Volume V, 4-13, 77-101, 177-186, 195-202, 229-234, 288-291, 355-363, 369-378, 491-520, 593 até ao fim; Volume VI, 4-16, 59-74, 79-88, 145-164, 179-464, 521 até ao fim; Volume VII, 29-36, 523-528, 569-572; Volume VIII, 83-90, 329-334, 391-396; Volume IX, 19-24.

Os picos também atingem as gravuras, que se encontram em parte restauradas ou reforçadas. Contudo, por conta destes mesmos restauros, feitos por mão descuidada, algumas páginas ficaram coladas aos desdobráveis, apresentando por vezes rasgos e falhas superficiais que afetam o texto. Note-se que, além das referidas gravuras 7 a 22 do sexto volume, as gravuras 1, 5 e 9 do terceiro volume têm defeitos que impedem a visualização de alguns dos seus esquemas.

As seguintes gravuras foram completamente reforçadas com uma folha de papel mais encorpado: Volume III, 1-5 e 9-11; Volume V, 6, 7, 14, 19, 22-25, 29-31, 34 e 35; Volume VI, 1, 2, 4-7, 9-12, 14, 16-24; Volume VIII, 1 e 6.

As seguintes gravuras e páginas foram parcialmente restauradas ou reforçadas: Volume I, Parte I, gravuras 6-8; Volume I, Parte III 6 e 9; Volume II, Parte VI, 1 e 2 e páginas 305-315 e 459-464; Volume III, 7 e 8 e páginas [c-cix], 49-66, 305-306; Volume IV, 1, 3 e 6 e páginas 238-243; Volume V, 1, 2, 10, 11, 15 e 26 e páginas 17-19; Volume VI, páginas 1-7 e 81; Volume VII, 2, 11, 12 e 13; Volume VIII, 5 e páginas [i-iv]; Volume IX, 1.

As seguintes páginas (excluindo as referidas do sexto volume) apresentam falhas ou rasgos que condicionam a leitura, por conta dos restauros realizados nas gravuras adjacentes: Volume III, páginas 228 e 265 (gravuras 5 e 8); Volume V, 245 (17), 358 (23), 374 (25), 392 (26), 494 (29), 504 (30) e 608 (35); Volume VI, 83-84 (2) e 176 (6); Volume VIII 329-330 (5).

As seguintes páginas (excluindo as referidas do sexto volume) encontram-se coladas às gravuras adjacentes, por conta dos restauros: Volume V, página 359 à gravura 23, 375 à 25, 495 à 29 e 512 à 31; Volume VI, 63 à 1 e 177 à 6.

Tem ainda as seguintes gralhas: as gravuras 1 e 2 do terceiro volume foram colocadas fora de lugar (página 112 em vez de 128); a gravura 33 do volume V foi colocada ao contrário; no Volume I, consta página 27 em vez de 279 e 528 em vez de 428; Volume IV, consta 881 em vez de 188; Volume VII, consta 8 em vez de 28.

Os temas abordados em cada volume constam das respectivas folhas de rosto, a saber: «TOMO I. Que comprehende: Geometria Elementar. Arithmetica Inferior. Geometria Pratica. TOMO II. Que comprehende: Arithmetica Superior. Algebra. Musica. TOMO III. Que comprehende: Trigonometria. Secciones Conicas. Maquinaria. TOMO IV. Que comprehende: Statica. Hidrostatica. Hidrotechnia. Hidrometria. TOMO V. Que comprehende: Arquitectura Civil. Montea, y Canteria. Arquitectura Militar. Pirotechnia, y Artilleria. TOMO VI. Que comprehende: Optica. Perspectiva. Catoptrica. Dioptrica. Metheoros. TOMO VII. Que contiene la Astronomia. TOMO VIII. Que comprehende: Astronomia Practica. Geographia. Nautica. TOMO IX. Que comprehende: Gnomonica. Ordenacion del Tiempo. Astrologia.»

As primeiras páginas não numeradas do primeiro volume apresentam: dedicatória de Jayme Marquès y Lopes, editor literário da presente obra, a Buenaventura Pedro Castro, 9.º Conde da Aranda, em oitavas; aprovação de Don Ramon Mascarell y Rubi; privilégio real que concede a Jayme Marquès y Lopes direito à reimpressão exclusiva da obra durante 10 anos; comprovativo da exatidão da impressão, fiel ao original entregue; taxação; índice de capítulos; e prólogo ao leitor, no qual se apresentam sucintamente as muitas diferenças, melhorias e correcções desta edição relativamente à primeira.

Nos restantes volumes, as primeiras e últimas páginas não numeradas apresentam, em geral, aprovações e índices de capítulos, respectivamente. Exceção seja feita ao sétimo volume que inclui o índice na paginação da obra, nas páginas 573 a 576. Além do índice, o terceiro volume inclui as gravuras 9 a 11 no final; o quarto a 11; e o oitavo a 10.

Os segundo, quarto, quinto e sétimo volumes têm aprovações de D. Joseph Fernandes de Marmanillo e os restantes, assim como o sétimo, de Miguèl Sanchez.

As 192 páginas não numeradas do terceiro volume, entre as 48 e 49, contêm tabelas trigonométricas de senos e tangentes para cada minuto dos 0 aos 90 graus; e de logaritmos de 1 a 10000. As últimas folhas contêm as gravuras 9 a 11.

As 144 páginas não numeradas do oitavo volume, entre as 80 e 81, contêm 59 tabelas com dados astronómicos, ainda segundo uma visão geocentrista. Agrupam-se em dois tipos: as 10 primeiras dedicam-se a descrever o Primer Movil (Primum Mobile) que seria a esfera mais externa do modelo geocêntrico, contendo as estrelas fixas; as restantes 49 contêm detalhados dados acerca do movimento dos sete planetas conhecidos, que iam desde Mercúrio a Saturno e onde se incluíam também a Lua e o Sol.

O Compendio mathematico é uma das principais obras de Tosca. Foi reeditado várias vezes durante o século XVIII, o que atesta o excelente acolhimento e divulgação da obra em todo o mundo de língua espanhola. A sua publicação representou um marco importante na medida em que divulgou grande parte dos desenvolvimentos e do novo panorama metodológico e cognitivo aberto pela Revolução Científica, que havia recebido escassa atenção em obras impressas em Espanha.

A primeira edição do Compendio mathematico saiu entre 1709 e 1715, sendo esta a sua primeira reedição. Durante o século XVIII foi novamente publicada em 1757 e 1794, sempre em 9 volumes.

Nesta obra muitos dos mais importantes capítulos da nova ciência, desde a cinemática de Galileu à óptica de Kepler, são expostos de forma longa e clara, em língua românica e a partir dos pressupostos modernos, em que a matemática é tida como linguagem e a observação e a experimentação como critérios metodológicos, denotando-se um claro esforço por fazer uma apresentação didática das matérias clássicas.

O autor divide as ciências “puramente” matemáticas: a geometria, a aritmética, a álgebra, a trigonometria e a logarítmica; das ciências físico-matemáticas: a música, a mecânica, a estática, a hidrostática, a arquitetura civil, a arquitetura militar, a artilharia, a ótica, a geografia, a astronomia e a cronografia. Tosca não inclui a astrologia entre estas, por não a considerar uma ciência, embora lhe dedique o último “tratado” do Compendio, no qual expõe as suas opiniões e reservas.

Nas matérias de matemática pura destaca-se o estudo dos primeiros seis Livros de Euclides, junto do décimo primeiro e do décimo segundo; a inclusão da combinatória, o estudo geométrico sobre cónicas (primeira obra em castelhano sobre esta matéria), a atenção dedicada à análise geométrica de Hugo de Omerique, o carácter da notação muito moderna utilizada em álgebra e a referência aos tratados de Michel Rolle y Jean Prestet na resolução de equações.

No que toca às ciências físicas é de destacar o estudo da cinemática de Galileu (corpos em queda livre e o seu movimento em planos inclinados, assim como o movimento de projecteis); das experiências de Torricelli e de Pascal (hidrostática); do equilíbrio e movimento dos fluidos; de alguns instrumentos de medida, como o barómetro e o termómetro; da hidrometria e da hidrografia, com base na obra de Domenico Guglielmini e de outros autores; da óptica geométrica de Kepler; e ainda o estudo muito detalhado de uma das principais conquistas instrumentais no campo da óptica — a invenção do telescópio e do microscópio — baseando-se em Cavalieri, Zahn, Milliet Dechales e Eustachio Divini.

Relativamente à astronomia, uma das ciências naturais mais antigas e à qual é dedicada mais do que um volume (Tratado de Astronomia no vol. VII e Tratado de Astronomia Prática na primeira parte do vol. VIII), Tosca mostra-se hábil e cauteloso na forma como aborda a questão do movimento da Terra, que era na altura ainda motivo de controvérsia. Apresenta tanto os sistemas de Ptolomeu (geocentrista) como os de Copérnico (heliocentrista), explicitando várias vezes a interpretação de diversos problemas astronómicos à luz de cada um, mas deixando claro nas primeiras páginas que não há motivo para interpretar de forma metafórica as Sagradas Escrituras, que atribuem movimento ao sol e estabilidade à terra. Nos problemas mais teóricos é evidente a preferência do autor pelo modelo heliocentrista, contudo, na parte mais prática da astronomia, relativa à previsão e movimentação dos corpos na esfera celeste, Tosca utiliza preferencialmente os termos e a abordagem geocentrista, como é exemplo as tabelas do oitavo volume, onde se consideram a Lua e o Sol como planetas. A qualidade desta parte da obra supera de longe todos os textos anteriores publicados em Espanha, incluindo a Esphera en comun celeste, y terraquea de Zaragoza, constituindo um completo manual de astronomia de observação.

É importante notar a ausência de referências à obra de Newton, seu contemporâneo, que realizou contribuições importantíssimas em vários campos aqui tratados. Esta falha sente-se principalmente no estudo do cálculo infinitesimal, da óptica e da astronomia.

Tomás Vicente Tosca (Valencia, 1651 – 1723) foi matemático, físico, astrónomo e cartógrafo. Estudou e professou na Universidade de Valência, formando-se como Mestre em Artes e Doutor em Teologia. Foi ordenado sacerdote em 1678 e entrou para a Congregação de São Filipe Néri, onde ocupou cargos importantes. Desde 1717 a 1720 ocupou o cargo de vice-reitor na dita Universidade (que não podia nomear reitor por conta da perda de «patronato», como medida repressiva de Felipe V contra os austracistas que haviam apoiado o Arquiduque Carlos na Guerra da Sucessão Espanhola).

Pertenceu a um conjunto de autores espanhóis que, conscientes do atraso científico do seu país, se preocuparam com a difusão dos grandes desenvolvimentos que se operaram durante a Revolução Científica, da qual a presente obra é exemplo paradigmático. Outro projecto que denota esta mesma vontade, foi a criação de uma escola de matemática, por volta de 1697, nas instalações da Congregação, que era frequentada por jovens nobres da cidade.

Da sua obra impressa destaca-se também o Compendium Philosophicum revestido de semelhante importância, reconhecimento e sucesso.

Matías Antonio de Irala Yuso (Bergara, Guipúzcoa, 1680 – Madrid, 1753) foi um prolífico pintor, desenhador e gravador, pertencente à Ordem de São Francisco de Paula, na qual ingressou em 1704. Publicou em 1731 um tratado intitulado Método sucinto y compendioso, de grande influência na formação artística barroca. É hoje maioritariamente conhecido pelas suas estampas religiosas, já que a sua obra pictórica não se conservou.

Buenaventura Pedro Abarca de Bolea Ximénez de Urrea y Bermúdez de Castro (Zaragoza, 1699 – 1742), 9.º Conde de Aranda, marquês de Torres, senhor da Tenencia de Alcalatén. Notabilizou-se pela construção de uma grande fábrica de cerâmica em Alcora. O seu filho, Pedro Pablo, 10.º Conde de Aranda, viria a ser uma das personagens mais importantes e influentes do século XVIII em Espanha.

 9 Volumes in octavo. 17x11,5 cm. [xxxii], 432; [iv], 490, [v], [i bl.]; [viii], 48, [cxcii], 49-342, [vi]; [vi], 412, [vi]; [vi], 610, [iv]; [vi], 542, [iv]; [vi], 576; [vi], 80, [cxliv], 81-416, [viii]; [vi], 480, [vii], [viii], [i bl.] pp.

Contemporary full leather bindings with labels, raised bands and gilt tools on spine.

Illustrated hors-texte with a beautiful engraving, etched on metal plate, by Matías Antonio de Irala Yuso with the arms of the 9th Count of Aranda; with 131 fold-out engravings depicting figures, mathematical problems and diagrams, distributed throughout the volumes as follows: 18 in the first volume; 3 in the second; 11 in the third; 11 in the fourth; 35 in the fifth; 24 in the sixth; 13 in the seventh; 10 in the eighth; and 17 in the ninth; and with 5 woodcut fold-out tables and diagrams: 4 in the second volume and 1 in the ninth. Throughout the text there are tables, diagrams and musical staves.

The copy in the BNE [Biblioteca Nacional de España] has less two engravings in volume V and one more in volumes II and VI.

Printing with round characters and some very small italics and beautiful woodcut ornaments, from headpieces formed by small typographical vignettes, decorated initials at the beginning of each part and beautiful allegorical finishing fleurons.

Copy with small moth holes on the spines and small flaws at the foot of the spine of the sixth volume. There is an erased handwritten ownership title and reinforcement on the title page of the second volume; the front flyleaves of the second and seventh volumes are missing; engraving 6 of the third volume is missing.

Some damp stains and moth holes in the centre of all the volumes, with more considerable damage in volumes 3, 5 and especially 6. There are some restorations, mainly in the engravings. Pages 179 to 464 of the sixth volume (where engravings 7 to 22 are included) are in poor condition, with moth holes affecting the text on almost every leaf, pages stuck to the restorations of the engravings, with tears, faults and greenish stains and rippling due to humidity.

The moth holes reach several times the typeface and particularly jeopardise reading on the following pages: Volume I, 349-357; Volume II, 33-62, 221-236, 365-382, 391-398, 415-420; Volume III, up to 12, 33-48, 49-64, 89-96, 149-156, 223-228, 321-334; Volume IV, 237-244; Volume V, 4-13, 77-101, 177-186, 195-202, 229-234, 288-291, 355-363, 369-378, 491-520, 593 to end; Volume VI, 4-16, 59-74, 79-88, 145-164, 179-464, 521 to end; Volume VII, 29-36, 523-528, 569-572; Volume VIII, 83-90, 329-334, 391-396; Volume IX, 19-24.

The holes also affect the engravings, which have been partly restored or reinforced. However, as a result of these same restorations, carried out by careless hands, some pages have stuck to the quires, sometimes showing tears and superficial flaws that affect the text. It should be noted that, in addition to the aforementioned engravings 7 to 22 in the sixth volume, engravings 1, 5 and 9 in the third volume have defects that prevent some of their diagrams from being visualised.

The following engravings have been completely reinforced with a thicker sheet of paper: Volume III, 1-5 and 9-11; Volume V, 6, 7, 14, 19, 22-25, 29-31, 34 and 35; Volume VI, 1, 2, 4-7, 9-12, 14, 16-24; Volume VIII, 1 and 6.

The following engravings and pages have been partially restored or reinforced: Volume I, Part I, engravings 6-8; Volume I, Part III 6 and 9; Volume II, Part VI, 1 and 2 and pages 305-315 and 459-464; Volume III, 7 and 8 and pages [c-cix], 49-66, 305-306; Volume IV, 1, 3 and 6 and pages 238-243; Volume V, 1, 2, 10, 11, 15 and 26 and pages 17-19; Volume VI, pages 1-7 and 81; Volume VII, 2, 11, 12 and 13; Volume VIII, 5 and pages [i-iv]; Volume IX, 1.

The following pages (excluding those referred to in the sixth volume) have flaws or tears that affect reading, due to the restorations carried out on the adjacent engravings: Volume III, pages 228 and 265 (prints 5 and 8); Volume V, 245 (17), 358 (23), 374 (25), 392 (26), 494 (29), 504 (30) and 608 (35); Volume VI, 83-84 (2) and 176 (6); Volume VIII 329-330 (5).

The following pages (excluding those mentioned in the sixth volume) are glued to the adjacent engravings, due to the restorations: Volume V, page 359 to engraving 23, 375 to 25, 495 to 29 and 512 to 31; Volume VI, 63 to 1 and 177 to 6.

There are also the following errors: engravings 1 and 2 in the third volume have been misplaced (page 112 instead of 128); engraving 33 in volume V has been placed upside down; in Volume I, page 27 instead of 279 and 528 instead of 428; Volume IV, 881 instead of 188; Volume VII, 8 instead of 28.

The topics covered in each volume can be found on the title pages: 'VOLUME I. Comprising: Elementary Geometry. Lower Arithmetic. Practical Geometry. VOLUME II. Comprising: Higher Arithmetic. Algebra. Music. VOLUME III. Comprising: Trigonometry. Conical Sections. Machinery. VOLUME IV. Comprising: Statics. Hydrostatics. Hydrotechnics. Hydrometry. VOLUME V. Comprising: Civil Architecture. Stonemansory. Military Architecture. Pyrotechnics, and Artillery. VOLUME VI. Comprising: Optics. Perspective. Catoptric. Dioptrics. Metheors. VOLUME VII. Comprising: Astronomy. VOLUME VIII. Comprising: Practical Astronomy. Geography. Nautical. VOLUME IX. Comprising: Gnomonics. Ordination of Time. Astrology.'

The first unnumbered pages of the first volume include: a dedication from Jayme Marquès y Lopes, the literary editor of this work, to Buenaventura Pedro Castro, 9th Count of Aranda, in octaves; the approval of Don Ramon Mascarell y Rubi; a royal privilege granting Jayme Marquès y Lopes the right to exclusively reprint the work for 10 years; proof of the accuracy of the printing, faithful to the original delivered; taxation; an index of chapters; and a prologue to the reader, in which the many differences, improvements and corrections of this edition compared to the first are briefly presented.

In the remaining volumes, the first and last unnumbered pages generally contain approvals and chapter indexes, respectively. With the exception of the seventh volume, which includes the table of contents on pages 573 to 576. In addition to the table of contents, the third volume includes engravings 9 to 11 at the end; the fourth 11; and the eighth 10.

The second, fourth, fifth and seventh volumes have the approval of Bishop Joseph Fernandes de Marmanillo and the rest, as well as the seventh, of Miguèl Sanchez.

The 192 unnumbered pages of the third volume, between pages 48 and 49, contain trigonometric tables of sines and tangents for each minute from 0 to 90 degrees; and of logarithms from 1 to 10000. The last pages contain engravings 9 to 11.

The 144 unnumbered pages of the eighth volume, between 80 and 81, contain 59 tables with astronomical data, still according to a geocentrist view. They are grouped into two types: the first 10 are dedicated to describing the Primer Movil (Primum Mobile) which would be the outermost sphere of the geocentric model, containing the fixed stars; the remaining 49 contain detailed data about the movement of the seven known planets, ranging from Mercury to Saturn and also including the Moon and the Sun.

The Compendio mathematico is one of Tosca"s main works. It was reprinted several times during the 18th century, which attests to the work"s excellent reception and dissemination throughout the Spanish-speaking world. Its publication represented an important milestone because it publicised a large part of the developments and the new methodological and cognitive panorama opened up by the Scientific Revolution, which had received scant attention in works printed in Spain.

The first edition of Compendio mathematico came out between 1709 and 1715, this being its first reprint. During the 18th century it was published again in 1757 and 1794, always in 9 volumes.

In this work, many of the most important chapters of the new science, from Galileo"s kinematics to Kepler"s optics, are explained in a long and clear way, in Romanic language and based on modern assumptions, in which maths is seen as a language and observation and experimentation as methodological criteria, showing a clear effort to make a didactic presentation of the classical subjects.

The author divides the 'purely' mathematical sciences: geometry, arithmetic, algebra, trigonometry and logarithmics; from the physical-mathematical sciences: music, mechanics, statics, hydrostatics, civil architecture, military architecture, artillery, optics, geography, astronomy and chronography. Tosca doesn"t include astrology among these, as he doesn"t consider it a science, although he does dedicates it the last 'treatise' of the Compendio, in which he sets out his opinions and reservations.

In the pure maths subjects, the study of the first six Books of Euclid stands out, along with the eleventh and twelfth; the inclusion of combinatorics, the geometric study on conics (the first work in Castilian on this subject), the attention paid to the geometric analysis of Hugo de Omerique, the character of the very modern notation used in algebra and the reference to the treatises of Michel Rolle and Jean Prestet on solving equations.

With regard to the physical sciences, it is worth highlighting Galileo"s study of kinematics (bodies in free fall and their movement on inclined planes, as well as the movement of projectiles); Torricelli"s and Pascal"s experiments (hydrostatics); the balance and movement of fluids; some measuring instruments, such as the barometer and the thermometer; hydrometry and hydrography, based on the work of Domenico Guglielmini and other authors; Kepler"s geometric optics; as well as a very detailed study of one of the main instrumental achievements in the field of optics - the invention of the telescope and microscope - based on Cavalieri, Zahn, Milliet Dechales and Eustachio Divini.

Relating to astronomy, one of the oldest natural sciences and to which more than one volume is devoted (Tratado de Astronomia in vol. VII and Tratado de Astronomia Prática in the first part of vol. VIII), Tosca is skilful and cautious in his approach to the question of the Earth"s movement, which at the time was still a matter of controversy. He presents both Ptolemy"s (geocentrist) and Copernicus" (heliocentrist) systems, repeatedly explaining the interpretation of various astronomical problems in the light of each, but making it clear in the first few pages that there is no reason to interpret the Holy Scriptures, which attribute movement to the sun and stability to the earth, in a metaphorical way. In the more theoretical problems, the author"s preference for the heliocentrist model is evident. However, in the more practical aspects of astronomy, relating to the prediction and movement of bodies in the celestial sphere, Tosca preferentially uses geocentrist terms and approaches, such as the tables in the eighth volume, where the Moon and Sun are considered to be planets. The quality of this part of the work far surpasses all previous texts published in Spain, including the Esphera en comun celeste, y terraquea of Zaragoza, constituting a complete manual of observational astronomy.

It is important to note the absence of references to the work of Newton, his contemporary, who made extremely important contributions to various fields dealt with here. This omission is particularly noticeable in the study of infinitesimal calculus, optics and astronomy.

Tomás Vicente Tosca (Valencia, 1651 - 1723) was a mathematician, physicist, astronomer and cartographer. He studied and taught at the University of Valencia, graduating as Master of Arts and Doctor of Theology. He was ordained a priest in 1678 and joined the Congregation of St Philip Neri, where he held important positions. From 1717 to 1720 he held the position of vice-rector at the University (which could not appoint a rector due to the loss of 'patronage' as a repressive measure by Philip V against the Austracists who had supported Archduke Charles in the War of the Spanish Succession).

He belonged to a group of Spanish authors who, aware of their country"s scientific backwardness, were concerned with spreading the great developments that took place during the Scientific Revolution, of which this work is a paradigmatic example. Another project that shows this same desire was the creation of a maths school, around 1697, on the premises of the Congregation, which was attended by young noblemen from the city.

His printed work also includes the Compendium Philosophicum of similar importance, recognition and success.

Matías Antonio de Irala Yuso (Bergara, Guipúzcoa, 1680 - Madrid, 1753) was a prolific painter, draughtsman and engraver who belonged to the Order of St Francis of Paola, which he joined in 1704. In 1731 he published a treatise entitled Método sucinto y compendioso, of great influence on Baroque artistic formation. Today he is mostly known for his religious prints, as his pictorial work has not been preserved.

Buenaventura Pedro Abarca de Bolea Ximénez de Urrea y Bermúdez de Castro (Zaragoza, 1699 - 1742), 9th Count of Aranda, Marquis of Torres, lord of the Tenencia de Alcalatén. He was noted for building a large ceramics factory in Alcora. His son, Pedro Pablo, 10th Count of Aranda, became one of the most important and influential figures of the 18th century in Spain.

Referências/References:

Palau (1990) VII, 60.

SBN [Servizio Bibliotecario Nazionale] - IT/ICC/NAPE/069503.

BNE [Biblioteca Nacional de España] - Mima0000107352.

Víctor Navarro Brotons, Gloria Solache Vilela e Ximo Todolí Pérez de León, Diccionario Biográfico electrónico (DB~e) de la Real Academia de la Historia.


Temáticas

Referência: 2306SB029
Local: M-4-GAV1-1


Caixa de sugestões
A sua opinião é importante para nós.
Se encontrou um preço incorrecto, um erro ou um problema técnico nesta página, por favor avise-nos.
Caixa de sugestões
 
Multibanco PayPal MasterCard Visa American Express

Serviços

AVALIAÇÕES E COMPRA

ORGANIZAÇÃO DE ARQUIVOS

PESQUISA BIBLIOGRÁFICA

free counters